Κι εκεί που λες πως η μιζέρια έχει γίνει φορεσιά και μας γδέρνει απ’ την καλή και την ανάποδη και πως τα παράθυρα κάπου έχουν σκαλώσει και δεν αφήνουν τον αέρα να γελάσει, ανακοινώνεται ένας καινούριος θεσμός και λες ότι θα το ξανασκεφτείς.

Το 1ο Φεστιβάλ Κωμωδίας διοργανώνεται από τη Φιλοπρόοδο Ένωση Ξάνθης (Φ.Ε.Ξ.) από τις 18 έως τις 27 Νοεμβρίου και ανοίγει το δρόμο έκφρασης σε επαγγελματικές και ερασιτεχνικές ομάδες αλλά και σε απλό κόσμο.

Το ΝΤΟΥέΝΤΕ συνάντησε τον Παναγιώτη Κούδα (μέλος της Φ.Ε.Ξ. και της οργανωτικής επιτροπής του Φ.Κ.Ξ.) και σας παρουσιάζει μια μικρή γεύση για το τι θα δείτε “On Stage” τον ερχόμενο Νοέμβρη.

 

 

1ο Φεστιβάλ Κωμωδίας για την Ξάνθη και την Φ.Ε.Ξ. Θα μπορούσε να είναι συγκυρία. Θα μπορούσε να είναι ανάγκη έκφρασης σε μια περίοδο που όλα φαίνεται να κατρακυλάνε. Πώς συνδυάζονται αυτά τα δύο; 

Δεν νομίζω ότι υπάρχουν συγκυρίες. Ανάγκη είναι να γίνει κάτι τέτοιο. Τώρα εάν είναι ανάγκη κάποιων λίγων και τρελών ή πολλών και  λογικών δεν ξέρω, αλλά δεν μας απασχόλησε και ποτέ. Πάντως ανάγκη για πηγαίο γέλιο και για ουσιαστική ψυχαγωγία έχουμε μάλλον όλοι.

Stand up Comedy, θεατρικές παραστάσεις και σεμινάρια είναι μερικά μόνο από τα κομμάτια του Κωμικού Παζλ που σκαρώνετε. Ποια φιγούρα ευελπιστείτε να σχηματιστεί μετά το τέλος της Διοργάνωσης;

Το γνωστό φλαμίνγκο, παράταιρη φιγούρα διαφόρων εκδηλώσεων και καταστάσεων της πόλης, βιασμένο και νεκρό μετά από συνεχείς κραιπάλες και ακολασίες, αλλά με ένα χαμόγελο χαραγμένο για πάντα στο πρόσωπο του.

Η πρόταση συμμετοχής απευθύνεται τόσο σε ερασιτεχνικές όσο και σε επαγγελματικές ομάδες. Τι θα παρακολουθήσει ο κόσμος; 

Συνολικά θα έχουμε θεατρικές παραστάσεις, stand up comedy, προβολές ταινιών, εκθέσεις γελοιογραφίας και θέατρο για παιδιά. Σχεδόν σε όλα δίνουμε την δυνατότητα και σε ερασιτέχνες να συμμετέχουν και να δείξουν το έργο τους.  

Ξέρετε εκτός του θεάτρου που τα πράγματα είναι πολύ πιο ξεκάθαρα -και έτσι θα πρέπει να είναι- στον χώρο του stand up comedy και της γελοιογραφίας ο ερασιτεχνισμός μπορεί να είναι και σχετικός. Κάποιος π.χ. μπορεί να θεωρεί τον εαυτό του ερασιτέχνη σκιτσογράφο επειδή δεν ζει από αυτή του την ασχολία αλλά να παράγει επαγγελματικό αποτέλεσμα και να ασχολείται με αυτό για μεγάλο μέρος του χρόνου του. Είναι τομείς που η απήχηση τους στον μικρό κόσμο της Ελλάδας είναι δύσκολο να καλύψουν υλικά τις ανάγκες όλων των δημιουργών. Χωρίς αυτό να αποτελεί βέβαια δικαιολογία για κανέναν.

Εμείς πάντως θέλαμε να δώσουμε ευκαιρία σε κόσμο να συμμετάσχει. Νιώθουμε όμως υποχρεωμένοι να ξεκαθαρίσουμε στο κοινό από πριν και για κάθε εκδήλωση το εάν αποτελεί επαγγελματική πρόταση ή όχι, τόσο για τον ανάλογο σεβασμό που πρέπει να δείξουμε σε έναν επαγγελματία όσο και για την συμπάθεια προς έναν ερασιτέχνη.

Ένα από τα μεγαλύτερα όπλα της τέχνης είναι η διάδραση με τον άνθρωπο που ακούει, παρακολουθεί, διαβάζει, αγγίζει. Πώς έχει ενσωματωθεί αυτό στο Φ.Κ.Ξ.;

Θα ακούσετε πράγματα που δεν περιμένατε, θα παρακολουθήσετε παραστάσεις που θα σας εκπλήξουν και κάποιους καλλιτέχνες σας θα επιτρέψουμε να τους αγγίξετε. Με το ίδιο εισιτήριο.

Ως κίνηση θα χαρακτηριζόταν -πέρα από πολύ ενδιαφέρουσα- ως μια αισιόδοξη δοκιμή εγκαθίδρυσης και αποδοχής ενός θεσμού που βασίζεται στην έκφραση και τον πειραματισμό. Έχουν πιθανότητες καθιέρωσης στη συνείδηση του κόσμου τέτοια εγχειρήματα όταν λαμβάνουν χώρα στην επαρχία; 

Νομίζω πως το φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους της Δράμας δίνει μια απάντηση, και αποτέλεσε παράδειγμα για εμάς όταν κάναμε την ερώτηση αυτή στον εαυτό μας.

Δεν μπορώ να ξέρω εάν τελικά το Φεστιβάλ θα καθιερωθεί, πόσο κόσμο θα αγγίξει ή εάν θα αφήσει το σημάδι του σε κάποιους ανθρώπους αλλά ξέρω ότι σίγουρα αξίζει να δοκιμάσουμε. Είμαι σίγουρος ότι πολλοί άνθρωποι θα έρθουν να παρακολουθήσουν έστω και από περιέργεια και δεν αμφιβάλλω καθόλου ότι η επαρχία έχει μεγάλη ανάγκη από διοργανώσεις που προσπαθούν (επιτυχημένα ή όχι) να ξεφύγουν από τα τετριμμένα.

Η κωμωδία και η σάτιρα υπήρξαν κατεξοχήν κάποια από τα σημαντικότερα εργαλεία άσκησης κριτικής στα κοινωνικά δρώμενα. Παρόλα αυτά είναι συχνά τα φαινόμενα ισοπέδωσης γεγονότων, προσώπων και καταστάσεων. Υπάρχει διαχωριστική γραμμή;

Όπως υπάρχει εξευτελιστική μουσική -αλλά πολύ κόσμος την επιλέγει- έτσι υπάρχει και αισχρή ή αποτυχημένη σάτιρα. Η κωμωδία και ακόμα περισσότερο η σάτιρα απαιτεί πολύ υψηλό δείκτη κατανόησης εκ βαθέων καταστάσεων και συνθηκών για να είναι επιτυχημένη. Η κωμωδία είναι δύσκολη και η σάτιρα είναι η δυσκολότερη μορφή της. 

Διαχωριστικές γραμμές υπάρχουν, όρια υπάρχουν αλλά αυτά τα θέτουν το κοινό και η συνείδηση του κόσμου και σίγουρα όχι αυτοί που ενοχλούνται. Σε μια κοινωνία που η απανθρωπιά, η αποξένωση, η εκμετάλλευση και η διαφθορά δεν έχουν όρια, ακούγεται παράλογο να ψάχνουμε όρια στην σάτιρα. Δεν γίνεται τυχαία βέβαια.

Συχνά το γέλιο δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια απλή εκτόνωση. Είναι σίγουρα το πρώτο βήμα και προφανώς ο κόσμος το χρειάζεται. Αρκεί; Ποιο βήμα ευελπιστείτε να είναι το δεύτερο;

Δεν υπάρχει τίποτα απλό στο γέλιο. Να κάνεις κάποιον να γελάσει είναι μια περίπλοκη διαδικασία που εμπεριέχει πολλές παραμέτρους. Σκεφτείτε ότι η αντίληψη του χιούμορ και ο ρόλος του στις κοινωνικές σχέσεις, καθώς και οι εγκεφαλικές–βιολογικές λειτουργίες που οδηγούν στο χιούμορ είναι ακόμα και σήμερα ανοικτά θέματα προς εξερεύνηση για τους επιστήμονες. Το χιούμορ είναι από τα τελευταία και πλέον ανεπτυγμένα βήματα της εξέλιξης μας. 

Από εκεί και πέρα, είναι προσωπική μου άποψη πως το χιούμορ ενισχύει τους κοινωνικούς δεσμούς, αυξάνει την οξυδέρκεια, δίνει στον καθένα την ευκαιρία να σκεφτεί εναλλακτικά και αποδεδειγμένα ωφελεί την υγεία. Όλα αυτά ενώ διασκεδάζεις... Ούτε τα σαμπουάν τόσα πολλά καλά σε ένα!

Το τελευταίο διάστημα παρατηρούμε ολοένα και περισσότερους καλλιτέχνες –τόσο ηθοποιούς όσο και μουσικούς– να παίρνουν παραμάσχαλα τις φορεσιές, τα όργανά, τις ιδέες τους να βγαίνουν στο δρόμο, να κατεβαίνουν στην πλατεία και να την μετατρέπουν σε σκηνή. Αναγκαιότητα ή αδιέξοδο θα το χαρακτήριζες; Έχουν θέση τέτοιες ομάδες στο Φεστιβάλ;

Αδιέξοδα δεν υπάρχουν. Απλά μερικές φορές μια διέξοδος συνοδεύεται από τόσες δυσκολίες που επιλέγουμε να την αγνοήσουμε. Όλα γίνονται επειδή οι συνθήκες οδηγούν εκεί, και εμείς προσπαθούμε -ή δεν προσπαθούμε- να αλλάξουμε τις συνθήκες. Δεν θέλω να λέω μεγάλα λόγια -προτιμάω τις μεγάλες μπουκιές όπως λέει ο σοφός λαός- αλλά στις δύσκολες στιγμές που περνάμε η τέχνη καλείται να αποτελέσει τον πολύ σημαντικό ρόλο της και είμαι σίγουρος πως αρκετοί καλλιτέχνες θα βρούνε παρά τις όποιες δυσκολίες τον τρόπο να κάνουν αυτό που πρέπει. Το πώς θα το κάνουν είναι δική τους δουλειά και σίγουρα δεν είναι δική μου να το κρίνω. 

Εμείς πάντως είμαστε ανοικτοί σε όλες τις προτάσεις ιδίως εάν ξεφεύγουν από τα τετριμμένα, ή εάν προέρχονται από γυναικείες ομάδες beach volley. 

Η Φ.Ε.Ξ. ήταν πάντα παρούσα σε κάθε κομμάτι πολιτιστικής δράσης τόσο εντός Ξάνθης όσο και εκτός έδρας. Ποια ήταν η αφορμή για την ανάληψη μιας πρωτοβουλίας που ξεπερνά τα στενά όρια μιας επαρχίας;

Επειδή μπορούμε. Ή για την ακρίβεια επειδή νομίζουμε ότι μπορούμε.

 

Φεστιβάλ Κωμωδίας Ξάνθης
Facebook Page